Projektowanie wnętrz biurowych pomaga firmom realizować różnorodne cele, od celów biznesowych po cele wizualne. Chociaż praca biurowa w różnych organizacjach wygląda podobnie (pracownicy pracują głównie przy biurkach i w salach konferencyjnych), nie jest możliwe zastosowanie jednego stylu aranżacji biura do wszystkich firm. Na co należy zwrócić uwagę przy wyborze aranżacji wnętrza? Jakie są cechy charakterystyczne najpopularniejszych stylów aranżacji biura? 

Biuro jako wizytówka firmy

Dla wielu firm relacje biznesowe są priorytetem. Dlatego pożądane jest, aby klient wchodzący do biura firmy miał wrażenie, że ma do czynienia z rzetelnym i profesjonalnym partnerem biznesowym. Aby uzyskać taki efekt, projekt biura musi być zgodny z profilem działalności firmy. Żaden inwestor nie jest skłonny uwierzyć, że architekt może zaprojektować funkcjonalną przestrzeń biurową, jeśli nie potrafi zadbać o własną przestrzeń, jeśli jego meble biurowe są przypadkowe, a biuro to kompletny bałagan.

Przemyślane podejście do tworzenia Twojej marki jest ściśle związane z spójną komunikacją. Jednym z elementów takiej komunikacji jest przestrzeń biurowa, która stwarza pierwsze wrażenie podczas kontaktów biznesowych, które mają miejsce w biurze firmy.

Kultura organizacyjna - co to jest?

Inną ważną rolą aranżacji wnętrz biurowych jest odzwierciedlenie kultury organizacyjnej.

Kultura organizacyjna to zbiór przekonań i zasad obowiązujących w danej firmie. Jest to element budowania zewnętrznego wizerunku i pożądanych zachowań pracowników. Pomaga zrozumieć, co organizacja promuje, jak działa i co uważa za ważne. Pojęcie kultury organizacyjnej jest często porównywane do osobowości lub duszy organizacji, tworząc jej tożsamość i wyróżniając ją na tle innych firm.

Kultura organizacyjna kształtuje sposób funkcjonowania firmy. Można ją zaobserwować analizując atmosferę, sposób ubierania się, preferowane i cenione postawy i wartości, styl zarządzania, metody komunikacji z pracownikami, relacje i cele.

Najbardziej widocznym jednak elementem, który w dużej mierze buduje kulturę organizacyjną jest przestrzeń zajmowana przez firmę. Odpowiednio zaprojektowana, może skutecznie wzmocnić wpływ kultury organizacyjnej.

Tam, gdzie innowacyjność jest ważnym elementem, przestrzeń jest zazwyczaj projektowana w taki sposób, aby stymulować pracowników do zgłaszania nowych pomysłów. Podczas gdy w przypadku firmy, która jest bardziej przywiązana do kodeksu i promuje profesjonalizm w kontaktach z klientem, przestrzeń będzie miała bardziej formalny charakter.

Na przykład, agencja interaktywna powinna mieć oryginalne wnętrze z kolorowymi graffiti na ścianach, a stonowane kolory i ciężkie drewniane meble byłyby bardziej odpowiednie dla kancelarii prawnej. W pierwszym przypadku można sobie wyobrazić, że atmosfera w firmie jest swobodna, pracownicy mają bardziej nieformalne kontakty, nie ma ustalonego dress code'u i sami kształtują przestrzeń, np. wnosząc jakieś osobiste elementy dekoracyjne. Aranżacja wnętrz podkreśli te specyficzne cechy organizacji i sprawi, że pracownicy poczują się komfortowo.

W drugim przypadku, wnętrze narzuciłoby zupełnie inne zachowanie. Pracownik nie przychodziłby ubrany w flanelową koszulę i trampki do eleganckiego biura podkreślającego prestiż tego zawodu. Relacje między pracownikami będą bardziej formalne, a wpływ pracownika na przestrzeń znacznie mniejszy. Tutaj każdy osobisty akcent musi być dopasowany do projektu, aby nie umniejszać jego znaczenia.

Projektowanie biura i kultura organizacyjna są ze sobą wzajemnie powiązane. Z jednej strony, projektowanie wnętrz jest zdeterminowane przez kulturę organizacyjną. Z drugiej strony, biuro może być celowo zaprojektowane tak, aby kształtować kulturę organizacyjną lub wspierać jej zmianę.

Komfort pracowników staje się coraz ważniejszy

Zmieniająca się sytuacja demograficzna ma bezpośredni wpływ na rynek pracy. Obecnie aż cztery pokolenia (Baby Boomers, X, Y i Z) pracują razem w biurze, każde z nich ma specyficzne podejście do pracy, a także różne potrzeby i wymagania. Według szacunków, w ciągu najbliższych 10 lat tysiąclecia (pokolenie Y) będzie stanowić 75% światowych zasobów ludzkich.

Ich oczekiwania wobec potencjalnych pracodawców są całkowicie odmienne od oczekiwań poprzednich pokoleń. Typowy nudny gabinet, w którym pracowali kiedyś ich rodzice, już nie wystarcza. Pokolenie Y oczekuje atrakcyjnych wizualnie wnętrz zaprojektowanych zgodnie z najnowszymi trendami, oferujących dużą elastyczność i komfort. Potwierdzają to statystyki pokazujące, że tylko w sektorze BPO 81% pracowników chciałoby zobaczyć biuro jako pierwsze przed podpisaniem umowy o pracę.